Nuppidynamot ovat nykyään niin yleisiä, että niiden etuja muihin polkupyörän voimantuotantotapoihin verrattuna ei enää tarvitse selittää. Jopa kilpapyöräilijät ja maastopyöräilijät ovat siirtymässä näihin yhä kevyempiin ja kirkkaampiin valaistusjärjestelmiin ja jättämässä syrjään huoltoa vaativat ja ympäristöä kuormittavat paristo- ja akkuvalot.
Huonommassa nokkadynamossa ei kuitenkaan ole mitään järkeä: ylimääräinen paino ja virrankulutus tyhjäkäynnillä. Ja jos se on viallinen, korjauskustannukset ovat korkeat.
Siksi mitä suuremmat vaatimukset materiaalille asetetaan rasituksen vuoksi, sitä parempi laatu!
Nupadynamo: SONdelux
Pieni kevyt.
SONdelux on ensimmäinen napadynamo, jonka generaattori on suunniteltu erityisesti nykyaikaisia LED-ajovaloja varten. Joulukuusta 2009 lähtien SONdelux on yhdessä Edeluxin kanssa saanut StVZO-hyväksynnän kaikille pyöräkokoluokille (16"-28").
Toisin kuin halogeenilamppu, LED on erittäin tehokas myös osakuormitettuna eli silloin, kun sitä käytetään nimellistehon alapuolella. Siksi dynamoa ei enää tarvitse rakentaa siten, että se saavuttaa täyden tehonsa pienimmällä mahdollisella nopeudella. SONdelux on näin ollen pienempi ja kevyempi kuin halogeenivalaisimiin tarkoitettu napadynamo.
Tehonkulutus tyhjäkäynnillä vähenee 30 - 35 % SON 28:een verrattuna. SONdelux vastaa kuitenkin SON 28:aa kestävyydeltään ja laadukkaalta rakenteeltaan.
Vanne: Mavic Open Pro (musta).
Maantiepyörän vanteen referenssi.
Open Pro C on Mavicin Open-sarjan viimeisin kehitysvaihe. Se on optimoitu materiaalin sallimalla tavalla, ja se on mahdollisesti jopa maailman paras alumiininen maantiepyörän clincher-vanne.
Maxtal - Yksinomaan Mavicille valmistettu alumiiniseos, joka on 30 % kestävämpi kuin 6106-alumiini - kevyempiä mutta vahvoja vanteita varten.
UB Control (Usiné Brut Control) - Jarrurata on suunniteltu uudelleen jarrutustehon lisäämiseksi ja jarrutuksen nykimisen poistamiseksi.
SUP (Soudé Usiné Process) - Hitsattu ja jälkikäteen työstetty vanteen liitos - erittäin vakaa, poistaa jarrutärinän ja helpottaa korkealaatuisten pyörien rakentamista.
Paino: 435 g
Pyöränpyörät / nipat: Sapim Race / Polyax.
Sapim Race on kevyt ja vakaa konttikiinnitteinen puikko monenlaisiin käyttökohteisiin.
Sapimin karkeapintaisilla pyörillä on kaksi ratkaisevaa etua: ne ovat kevyempiä ja samalla vahvempia. Erityinen kylmämuokkausprosessi säilyttää materiaalin lineaarisen molekyylirakenteen ja lisää ohuemman keskiosan lujuutta vähintään 48 %.
Sapim Race -pyörän halkaisija on 2 mm kummassakin päässä ja 1,8 mm keskiosassa.
Messinkiset nippelit ovat erittäin kestäviä ja erittäin vakaita. Vakiomessinkisiä nippeleitä voidaan käyttää yleisesti. Sulkakierre Ø 2,0 mm. Nikkelöity, neliöjyrsitty, soveltuu mekaaniseen ja manuaaliseen pyöränrakentamiseen. Paino 12 mm:n nippeliä kohti 0,97 g.
Pyörät, joissa on SON-navadynamo
Kaikki etupyörät on pyöritetty käsin ja huolellisesti jännitetty ja keskitetty. Tämä ja korkea puikkojen kireys takaavat pyörän suuren vakauden ja kestävyyden. SON käyttää 26 ja 28 tuuman pyörissä aina Sapim Race -ruostumattomasta teräksestä valmistettuja, messinkisinippelein varustettuja Sapim Race -pyöränkehiä. Keskeltä ohennetut puolat ovat joustavammat, ja siksi kuormitus jakautuu useammalle viereiselle puolalle kuin jatkuvilla sileillä puolilla. Puikot on kolminkertaisesti ristiintaitettu, ja pyörät painetaan alas useita kertoja kiristyksen aikana.
Navan laippa on muotoiltu siten, että pyöränpyörän kaarevuus sopii siihen täydellisesti, eikä siihen siten kohdistu tarpeettomia lisäkuormituksia. Tämä tarkoittaa, että puikkojen päitä ei tarvitse napauttaa tai niiden alle ei tarvitse asettaa messinkisiä levyjä. Periaatteessa mitä painavampi vanne on, sitä joustavampi pyörä on. Vakaa vanne, laadukkaat, tasaisesti ja vahvasti jännitetyt puolat ja kokenut käsi kokoonpanossa takaavat pyörän suuren kantavuuden, ei välttämättä suuri puolaluku.