- Home
- Pyöräily
- Polkupyörät
- Maantiepyörät
Maantiepyörät ‒ intohimoisiin urheilutavoitteisiin
Maantiepyörissä yhdistyvät tehokas harjoittelu ja palava halu valloittaa pitkiä matkoja omin voimin. Maantiepyöräily on kilpailua ja ennätysten jahtaamista, mutta se on myös uusiin paikkoihin tutustumista ja retkiajoa ystävien kanssa. Maantiepyörävalikoima on monipuolinen: klassisia maantiepyöriä, aeropyöriä, aika-ajopyöriä, sähköpyöriä, all-road-, gravel-, cyclo-cross-, retki- ja ratapyöriä ja niin edelleen. Saatavilla on hiili-, alumiini- ja teräsvanteisia maantiepyöriä sekä naisten erikoismaantiepyöriä. Lisätietoja
Tämä teksti toimii yleiskatsauksena, jonka avulla saat valittua itsellesi sopivan maantiepyörän.
Pyörien varusteissakin on eroja. Voit esimerkiksi valita klassisen maantiepyörän vannejarruilla tai modernin maantiepyörän levyjarruilla. Vaihteenvaihtajiakin on sekä mekaanisia että sähköisiä ja aina 24 vaihteeseen asti. Renkaat ovat pääasiallisesti 28-tuumaisia, mutta 27,5-tuumaiset (650B) renkaat, joilla selviät tien ulkopuolleakin, ovat myös varteen otettava vaihtoehto. Lisäksi renkaiden leveydessä on vaihtoehtoja: 25–28 mm klassisisiin maantiepyöriin ja jopa 2,1 tuumaan (54 mm) asti kaikkiin maastoihin soveltuviin gravel-pyöriin.
Miten maantiepyörä eroaa muista pyöristä?
Maantiepyörä eroaa peruspolkupyörästä, siten, että se on kevyt ja sisältää erityisen tärkeän ominaisuuden: droppitangon. Tässä ohjaustankotyypissä on useita kädensijoja sen ylä- sekä alaosissa, ja tangon leveys säädetään pyöräilijän olkapäiden leveyden mukaisesti. Maantiepyörän ohjaustangoissa vaihde- ja jarruvivut on yhdistetty. Tässä Shimanon STI:ksi kutsumassa järjestelmässä pyöräilijä ylettää vipuihin helposti sprintti- eli ala-asennossakin.
Toinen tärkeä ominaisuus maantiepyörissä on korkeusero ohjaustangon ja satulan välillä. Tämä mahdollistaa aerodynaamisen ajoasennon, johon vaikuttavat myös jyrkkä satulatolpan kulma ja pitkä akseliväli. Lisäksi maantiepyörän rungon rakenne on keskeinen ero; runko on lähes aina jousittamaton ja haarukka jäykkä.
Maantiepyörän renkaat on suunniteltu huippunopeuksiin. Maastopyörän renkaisiin verrattuna ne ovat kapeampia ja niissä on maltillisempi kuviointi. Niiden sisäänrakennetut vaihteenvaihtajat erityisillä välityssuhteilla ja vaihteiden porrastuksella auttavat sinua saavuttamaan mitä korkeimpia nopeuksia.
Kannattaako maantiepyörään valita hiili-, alumiini- vai teräsrunko?
Sopiva runko on pyöräilyssä ratkaisevaa, sillä se vaikuttaa sekä pyörän painoon että voimansiirtoon. Hiili- ja alumiinirakenteiset maantiepyörät ovat kaikkein yleisimpiä. Alumiiniset maantiepyörät ovat yleisesti muita halvempia, ja ne hyötyvät kevyemmästä mutta vankasta ja jäykästä rungosta.
Hiilipohjaiset maantiepyörät puolestaan ovat kalliimpia mutta vieläkin kevyempiä kuin alumiiniset maantiepyörät. Rungon rakenteen lujuus on optimoitu tarjoamaan parhaan mahdollisen painon, vakauden ja mukavuuden yhdistelmän.
Myös joitakin teräsrunkoisia maantiepyöriä on löydettävissä. Näiden pyörien ulkonäkö erottuu joukosta, ne kestävät hyvässä käsittelyssä pitkään ja ne ovat erityisen mukavia ajaa. Kuten kuitenkin saattaa arvata, ne ovat usein hiili- ja alumiinirunkoisia maantiepyöriä painavampia.
Sopivat vaihteet ja jarrut kaikille maantiepyöräilijöille
Maantiepyörän vaihteita ohjataan joko mekaanisesti tai sähköisesti. Valmistajat kuten Shimano, SRAM ja Campagnolo tarjoavat erittäin kevyitä hiilistä tai alumiinista valmistettuja vaihteenvaihtajia. Niiden ohjaimet on integroitu jarruvipujen kanssa ohjaustankoon.
Vaihtaja on yleensä takana, ja kaseteissa on joko 11 tai 12 ratasta. Korkea vaihteiden määrä mahdollistaa tarkan mukautumisen eri ajotilanteisiin. Useimmissa maantiepyörissä on kaksi eturatasta ja etuvaihtaja. All-road, gravel- ja aika-ajopyörissä puolestaan on monesti vain yksi eturatas kapea/leveä -hammasprofiililla, joka estää ketjua putoamasta rattaalta.
Sähköiset vaihteet toimivat SRAMin reaaliaikaisen langattoman yhteyden välityksellä, joten vaijereille ei ole tarvetta. Sekä Shimano ja SRAM että Campagnolo tarjoavat sähköisiä vaihteistoja, jotka ovat erittäin nopeita, tarkkoja ja erikseen ohjelmoitavia.
Levy- vai vannejarrut?
Joskus yleinen mielikuva levyjarrullisista maantiepyöristä on ehkä ollut, että ne ovat yltiöhienostuneita eivätkä paljoa muuta – mutta nyt on toisin. Levyjarrut ovat nykyisin standardiratkaisu, joka tarjoaa suurta jarrutusvoimaa ja vahvaa kontrollia. Erityisesti mekaanisten ja hydraulisten levyjarrujen hyödyt huomaa viimeistään, kun ajaa märällä tiellä tai alamäkeen. Levyjarrut on lisäksi hyväksytty virallisiin pyöräkilpailuihin.
Mutta vannejarruilla varustetulla maantiepyörällä on myös etunsa. Hyödyksi on ainakin sen klassinen ulkoasu, halvempi hinta ja helppo huolto.
Mikä maantiepyörä sopii juuri sinulle parhaiten?
Tästä osiosta saat apua uuden maantiepyöräsi valintaan.
Klassiset maantiepyörät
Maantiepyörien klassikot ovat ideaalisia sporttisille maantiepyöräilijöille, kilpailuajoon sekä kevyesti varustetutuille päiväreissuille. Näissä kevyissä malleissa on pienet renkaat (28 mm asti) ja normaalia korkeammalle sijoitettu satula.
All-road- ja gravel-maantiepyörät
Haluatko nopean maantiepyörän kaupunkiajoon ja retkille, tai haluatko seikkailla ennestään tuntemattomilla poluilla? Siinä tapauksessa sopiva valinta on suhteellisen vankka ja monipuolinen all-road- tai gravel-pyörä. Näihin pyöriin kuuluu yleensä kiinteä teline repulle tai muille tavaroille, joten se on täydellinen retkipyöräilyyn.
Cyclocross-pyörät (CX)
Cylocross-pyörät ovat erityinen versio all-road ja gravel-pyöristä, joka on suunniteltu varta vasten cyclocross-kilpailuja varten. Ne sopivat esteradoille, jotka haastavat pyöräilijöitä hiekka-aluiella, hyppyreillä ja jyrkillä ylämäillä. Gravel-pyöriin verrattuna cyclocross-pyörissä on pienemmät renkaat (niiden säännönmukainen leveys on 33 mm), mutta cyclocross-pyöriä löytyy myös 35 mm ja 37 mm renkailla.
Aero-pyörät
Aero-pyörien rungot ja komponentit suunnitellaan tuulitunnelien ja simulaatioiden avulla mahdollisimman pienen ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Aerodynaamiseen muotoiluun kuuluvat hiilikiekot korkean profiilin vanteilla, kiinteät ohjainkannattimet ja peitetyt jarrut. Muotoilu aerodynamiikan näkökulmasta näkyy myös aero-pyörien rungossa, haarukassa ja satulatolpassa. Lähes kaikki aero-pyörät on valmistettu hiilestä.
Triathlon- ja aika-ajopyörät
Nämä maantiepyörät on erityisesti suunniteltu tasaisille etapeille ja täyttämään Kansainvälisen pyöräilyliiton (UCI:n) säännöt. Ne muistuttavat aero-pyöriä, mutta niiden runko on vieläkin aerodynaamisempi, ja kaikki tekniset komponentit on peitetty niin pitkälti kuin vain mahdollista. Satulan tyyppi ja asento sekä jyrkkä satulatolpan kulma auttavat pyöräilijän hyvään asentoon triathlonia varten. Mahdollisimman vaakasuora ajoasento saavutetaan lisäksi erityisen triathlon-ohjaustangon ja sen lisävarusteiden avulla.
Naisten maantiepyörät
Naisten maantiepyörien rungon geometria eroaa miesten maantiepyöristä. Esimerkiksi satulat ja ohjaustangot on suunniteltu sopimaan paremmin naisten ergonomiaan. Naiset voivat toki silti valita miesten maantiepyörän ja yksinkertaisesti vaihtaa satulan.
Maantiepyörän ostaminen onnistuu BIKE24:ssä
BIKE24:ssä saat ostettua uuden maantiepyöräsi ilman suurta hässäkkää. Tärkeää on valita oikea pyörän rungon koko. Löydät rungon koko-oppaastamme ohjeet siihen, miten saat määriteltyä juuri sinulle sopivan rungon. Me kokoamme pyöräsi lähes valmiiksi, ja sinun tarvitsee vain viimeistellä pyörä – jossa onnistut kotona kokoonpano-ohjeidemme avulla helposti muutamassa minuutissa.
Onko sinulla vielä kysyttävää maantiepyöristä tai pyörän tilaamisesta? Ota siinä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua mielellämme!