- Home
- Pyöräily
- Sähköpyörät
- Sähkömaastopyörät
Sähkömaastopyörät
Sähköpyörät ja myös niiden uudempi, maastokelpoinen versio sähkömaastopyörä ovat aina jakaneet pyöräilyharrastajien mielipiteitä. Avoimemmat pyöräilijät ovat innoissaan erityisesti ylämäessä loistavasta ja tehokkaasta avustuksesta. Pitkäaikaiset maastopyöräilijät ja MTB-kilpapyöräilijät suhtautuvat tuntemattomaan aiheeseen skeptisemmin. Seuraavissa osioissa saat tietää, miksi sähkömaastopyörät saavat hymyn kasvoille jopa vannoutuneille polku- ja endurokuljettajille. Ja miksi monille maastopyöräilijöille maastokelpoinen sähkömoottorilla varustettu polkupyörä tarjoaa täydellisen aloituksen. Lisätietoja
Nämä kiehtovat aiheet odottavat sinua:
E-MTB:n tärkeimmät ominaisuudet
Vanhemmat ja pienen budjetin mallit voit usein tunnistaa heti moottorista. Se on kiinnitetty erityisesti suunniteltuun runkoon, joka on asennettu melko näkyvästi keskiön alueelle.
Onneksi mielikuva vierasesineen tapaan lisätystä moottorista on suurelta osin siirretty menneisyyteen.
BIKE24-verkkokaupan myymissä malleissa voimansiirtojärjestelmä on integroitu usein niin hyvin, ettet luultavasti edes ymmärtäisi ensi silmäyksellä sen olevan E-MTB.
Lisäksi rungon geometria erottuu kaupunkipyöriin ja sähköretkipyöriin verrattuna matalalla ohjauskulmallaan ja selvästi kaltevalla vaakaputkella – jota kutsutaan myös kaltevaksi geometriaksi. Istuinkulma on usein hieman jyrkempi kuin moottorittomissa maastopyörissä. Tämä rakenne mahdollistaa lisävoiman siirtämisen maahan optimaalisesti jopa ylämäkeen ajettaessa.
Toinen tapa selvittää, onko kyseessä maasto-pedelec, on katsoa sen renkaita. E-MTB:ssä on usein syväpintaiset nuppirenkaat, jotka on yleensä merkitty erityisellä sähköpyörämerkinnällä sivuseinämässä. Et voi nähdä, että renkaiden rungoissa on lisävahvistus.
Lähes kaikki sähköpyörät on jousitettu, osittain ylimääräisen painon ja osittain suuremman nopeuden tai syntyvien voimien vuoksi. Jäykkäperäiset sähkömaastopyörät tarjoavat pidemmän joustovaran verrattuna arjen sähköpyöriin, ja täysjousitetuissa sähkömaastopyörissä on jopa etu- ja takajousitus sekä iskunvaimentimet.
Koska sähkömaastopyörän mukana ei tule tavaratelinettä, valmistajat integroivat usein ladattavan akun alaputkeen.
Yhteenvetona, E-MTB sisältää kaikki nykyaikaisen maastopyörän ominaisuudet.
Kuka sopisi parhaiten ajamaan sähkömaastopyörää?
Kun ajatellaan maastopyöräilyä maaseudulla ja vuoristoisilla alueilla, monet kunnianhimoiset pyöräilijät ovat usein kohdanneet ylitsepääsemättömiä esteitä.
Lisäksi monet lupaavien polkualueiden lähtöpisteet sijaitsevat syrjäisillä laaksopaikoilla. Jos hissiä tai sukkulaa ei ole, reitti lähtöpaikalle on erittäin raskas tai se saa jotkut ihmiset unohtamaan maastopyöräilyn kokonaan.
Nämä ongelmat ovat menneisyyttä nykyaikaisissa sähkömaastopyörissä. Sähkömaastopyörissä yhdistyvät maastopyörien monipuoliset maasto-ominaisuudet ja sähkömoottorin houkutteleva lisäteho. Tämän vuoksi se kiinnostaa erityisesti ihmisiä, joilla on urheilutavoitteita ja fyysisiä rajoitteita, sekä MTB-urheilun uusille tulokkaille. Ne laajentavat aktiivisuuttasi tehokkaasti julkisille metsäreiteille ja poluille sekä saavat muutoin mahdollisesti liian jyrkiltä tuntuvat ylämäkireitit tuntumaan houkuttelevalta mahdollisuudelta.
Erityisen hienoa: Ylämäkimaastosta, joka oli aiemmin enemmän single-track-kokemus, tulee yhtäkkiä hauskaa E-MTB:n avulla. Voit hioa teknisiä taitojasi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Olet valloittanut vuoren, mutta et ole läkähtynyt, ei jalkakramppeja – jokin on vialla. Mutta älä huoli, voimme vakuuttaa sinulle – niin kauan kuin akkusi on ladattu, saat tämän miellyttävän kokemuksen säännöllisesti.
Matkalla alaspäin on paljon potentiaalia hienoon alamäkiajoon, erityisesti täysjousitetuilla E-MTB:illä. Maaston vaikeustasoa tai jyrkkyyttä valittaessa on kuitenkin huomioitava ylimääräinen paino ja tutustuttava hitaasti erityisen teknisiin singletrack-polkuihin.
E-MTB:t asettavat pyöräilijöille erilaisia käsittelyhaasteita alamäissä. Voit myös odottaa käsivarsiesi kipeytyvän pidemmissä laskeutumisissa, etenkin jäykkäperäisillä sähkömaastopyörillä. Suosittelemme lyhyttä lämmittelykierrosta, jossa on muutama kuivakierros ennen ensimmäistä varsinaista kierrosta. Näin saat mahdollisuuden optimoida ajoasentoasi ja mukautua pyöräsi moottoroituun tehoon ja erityisesti jarrutusmatkaan. On myös tärkeää olla tietoinen joustohaarukan toiminnasta ja iskunvaimentimesta, jos se on asennettu, ottaen huomioon seuraavat seikat: Toimiiko iskunvaimentimen joustoliike kunnolla ja vaimentaako se asianmukaisesti? Onko olemassa pomppiva pallo -efekti, niin että E-MTB melkein heittää sinut pois pyörän päältä, kun maa on epätasainen?
Riippuen siitä, kuinka pyöräsi käyttäytyy, voit hankkia oikeat E-MTB-lisävarusteet, kuten iskunvaimenninpumpun, säätämään asetuksiasi optimaaliseksi. Jos saavutat oikean paineen, mutta jousitus koskettaa maata nopeasti, ilmatilavuuden säätöpala (token) voi olla hyödyllinen. Tarvitset kuitenkin asiantuntemusta ja erikoistyökaluja sovittaaksesi ne myös E-MTB:hen. Selkeät ohjeet saat haarukan tai iskunvaimentimen valmistajalta, kun taas oikeanlaiset säätöpalat ja sopivat työkalut voit ostaa BIKE24:stä.
Mikä sähkömaastopyörä sopii minulle?
Maastopyörä-pedelec, sähkömaastopyörä, S-pedelec – onko kaikki liian sekavaa?
Olemme koonneet kaikki yleisimmät maastopyörätyypit ja niiden ominaisuudet seuraavaan taulukkoon:
E-MTB-pedelec | E-MTB-S-pedelec* | E-maastopyörä* | |
Moottoriavusteinen | polkiessasi, vaihtoehtoja käynnistysavustimella ja ilman | kun poljet | tarvitsematta polkea |
Avustettu nopeus | 25 km/h asti | 45 km/h asti | 45 km/h asti ja enemmän |
Ajokortti / rekisterikilpi vaaditaan | ei/ei | Luokka M/kyllä | Luokka M/kyllä |
Sähköpyöräilykypärä vaaditaan lain mukaan | suositellaan | suositellaan (kypärä yhteensopiva ECE R22-05:n kanssa) | suositellaan (kypärä yhteensopiva ECE R22-05:n kanssa) |
Alaikäraja | ei – saatavilla on erityisiä lasten E-MTB:itä | 16 vuotta + | 16 vuotta + |
Hyväksytty lastenpyörän perävaunujen vetämiseen | kyllä | ei | ei |
*Tällä hetkellä BIKE24:ssä on saatavilla vain MTB-sähköpyöräksi luokiteltuja off-road-pedelecejä (avustettu nopeus enintään 25 km/h).
Lisäksi löydät verkkokaupastamme erityisiä E-MTB:itä naisille. Naisten sähkömaastopyörät, toisin kuin miesten E-MTB:t ja unisex-mallit, on usein saatavana erityisen pieninä runkokokoina. Monissa naisten sähkömaastopyörissä on lisäksi matala standover-korkeus niiden puolisuunnikkaan muotoisen rungon ja huomattavasti matalamman vaakaputken ansiosta. Tämä hyödyttää pienempiä naispyöräilijöitä, kun ne nousevat pyörän päälle ja pois epätasaisessa maastossa, ja vähentää kaatumisriskiä. Varustukseen liittyen naisten pyörissä on optimoidut satulat ja räätälöity ohjaustangon leveys. Jäykkäperäisten sähkömaastopyörien ja erityisesti naisten täysjousitettujen pyörien jousitus on tehdasasetettu naispyöräilijän pienempää painoa varten. Maku tietysti vaihtelee, mutta miesten E-MTB-sarjan vastaaviin malleihin verrattuna on suuntaus kohti tyylikkäitä värejä upean ilmeen saamiseksi.
Mutta yli 160 cm pitkät naispyöräilijät sekä aiempaa MTB-kokemusta omaavat voivat yhtä hyvin valita miesten sähkömaastopyörän tai unisex-mallin.
Sähkömaastopyörien moottorityypit
Heti alkuun meillä on positiivinen ilmoitus: keskelle asennettu moottori on vakiintunut periaate lähes kaikissa valmiina myydyissä sähkömaastopyörissä – ja hyvästä syystä. Keskiömoottorissa yhdistyvät helposti säädettävät voimavaikutukset, huomaamattomat kaapelit sekä matala painopiste. Lisäksi keskiömoottorillisen sähkömaastopyörän paino jakautuu normaalin maastopyörän tavoin tasaisesti, vaikka moottori lisää painoa.
Jotta pyöräilykokemus olisi mahdollisimman autenttinen, keskiömoottorin teho siirretään suoraan ketjuun. Tämä moottorityyppi tukee pyöräilijän omaa voimaa hyödyntämällä kehittyneitä antureita, jotka mittaavat nopeutta, kampiakselin kierroksia ja pyöräilijän suoriutumista. Toisin kuin etu- tai takakiekkoon asennetut napamoottorit, keskiömoottori ei aiheuta tottumusta vaativaa tunnetta siitä, että etupyörä vetää tai takapyörä työntää pyöräilijää eteenpäin. Ja mikä parasta, keskiömoottorin periaate auttaa sähkömaastopyöräilijää säästämään sähköä. Koska maastossa pyöräillään jatkuvasti ylös ja alas mäkiä ja mutkatkin voidaan vetää suoriksi, sähkömaastopyörän moottori on ohjelmoitu siten, että se takaa tasaisen tuen myös tiheässä tahdissa vaihtuvassa maastossa.
Etupyörän pito on usein ratkaisevaa mutkissa, joten keskelle asennetusta moottorista on apua myös tiukissa käännöksissä. Keskiömoottori ei käytännössä aiheuta ollenkaan tilanteita, joissa etu- tai takapyörän hallitsematon vääntömomentti aiheuttaisi kurveissa sivuttaisluistoa.
Tiedätkö muuten, mitä eroa on vääntömomentilla, nimellisteholla ja huipputeholla?
Lyhyesti sanottuna vääntömomentti (jonka mittayksikkö on nM) kuvaa voimaa, jolla vauhtia kiihdytetään. Jos vääntömomentti on suuri, jopa raskas E-MTB lähtee nopeasti liikkeelle.
Teho watteina taas kertoo, kuinka helposti tiettyä nopeutta voidaan pitää yllä. Valmistajien ilmoittama jatkuva nimellisteho kuvaa keskimääräistä käyttökelpoista tehoa, jonka sähkömoottori voi tuottaa jatkuvasti ja ylikuumenematta 30 minuutin ajan. Todellisuudessa nykyaikaiset keskiömoottorilliset E-MTB:t voivat rajoitetun ajan saavuttaa jopa yli 800 watin huipputehon suurilla kierroksilla. On siis lopulta pyöräilijästä kiinni, kuinka hyvin moottori pystyy käyttämään tehoaan. Jotta moottorin teho ja sinun polkemistehosi sopivat yhteen optimaalisesti, on parasta valita vaihde, jolla saavutat ihanteellisesti vähintään 70 rpm:n kadenssin. Näin korkea poljentatiheys vaikuttaa myönteisesti moottoriin, mutta sillä on myös biomekaanisia ja fysiologisia etuja ajajan voiman kehittymisen kannalta. Ja polvesi tulevat kiittämään sinua!
Koska akku on yhä useammin integroitu pyöränrungon viistoputkeen, keskiömoottorillisten sähkömaastopyörien kaapelointi on aiempaa huomaamattomampaa. Enää kaapeleita ei tarvitse reitittää niin paljon rungon sisällä tai epämiellyttävästi jopa rungon ulkopuolella kuin aiemmin. Tämä muotoilu vähentää myös teknisten häiriöiden määrää ja takaa pyörän siistin ulkoasun. Vaikka akun integrointi runkoon yleistyy enemmän ja enemmän, sähköpyörien valmistajat myös panostavat omien prosessiensa ekologisuuteen sekä käyttäjäystävälliseen osien integrointiin. Tämä tarkoittaa, että pyöräilijänä voit itse vaihtaa moottorin ja akun. Mukavana sivuvaikutuksena voit myös kiinnittää vesipullon tällaisissa pyörissä sinne, minne se kuuluukin, eli viistoputkeen.
Jyrkät mutta miellyttävän haastavat nousut sekä hauskat alamäet hyppyjen ja pudotusten kera – kaikki tämäkin on sähköpyörällä mahdollista vain keskiömoottorikonseptin ansiosta. Suurin osa moottorin ja akun massasta on sijoitettu niin optimaalisesti, että E-MTB:n paino jakautuu hyvin samalla tavalla kuin perinteisen maastopyörän. Tämän ansiosta etupyörä ei lähde nousuissa hallitsemattomasti keulimaan, eikä E-MTB kallistu arvaamattomasti hypyissä tai tiukissa mutkissa.
Näin selvien hyötyjen vuoksi ei ole yllättävää, että kaikki BIKE24:n valmiit E-MTB-pyörät on varustettu keskiömoottoreilla.
Monet valmistajat ovat ottaneet tämän konseptin käyttöön – kokonaisia pyöriä valmistavat merkit luottavat Boschin ja Shimanon kaltaisten toimittajien moottoreihin, mutta myös esimerkiksi Specializedin tai Giantin omat kehitelmät rikastuttavat vaihtoehtojen kirjoa.
Kun vertailet moottoreita ennen E-MTB:n ostamista, kannattaa pitää mielessä seuraavat seikat tarkistuslistallamme:
- Kuinka hyvin moottori on integroitu runkoon? Onko moottori kiinnitetty erityisellä runkorakennelmalla vai onko se kiinnitetty suoraan runkoon? → Vähemmän kokonaispainoa ja enemmän maavaraa keskiön kohdalla.
- Erilaisten tehotasojen tai avustusasteiden määrä → Kuinka paljon lisätehoa tarvitset? Miten hyväkuntoinen olet tällä hetkellä?
- Maksikantaman lisäksi on otettava huomioon kantama avustetussa ajossa → Tarvitsetko jatkuvaa tehoa? Kuinka tehokkaasti moottori muuntaa energian käyttövoimaksi?
- Mikä on suurin vääntömomentti? → Moottorien valmistajat ilmoittavat usein ensisijaisesti nimellistehon (jatkuva teho). Kiihtyvyysvoima, joka voidaan siirtää kampiakselille ajotilasta riippuen, on kuitenkin hyödyllisempi vertauskohde.
- Siirretäänkö voima sisäisesti kampiakselille muovi- tai metallirattaiden vai vetohihnan välityksellä? → Tällä on vaikutusta käytön äänekkyyteen ja moottorin tärinään.
- Onko moottori magnesiumkotelossa? → Jälleen vähemmän massaa ja parempi tasapaino.
- Onko moottorissa sisäinen vapaaratas? → Vapaarattaan avulla moottori päästää irti kampiakselista kaikissa yli 25 km/h nopeuksissa, mikä tekee ajamisesta luonnollisemman tuntuista, varsinkin alamäessä.
- Miten voimansiirtokomponentit mahtuvat rungon kokonaispituuteen? → Jos jahtaat hauskuutta polkuajoon, lyhyet takahaarukan alaputket ja ohjauskulma, joka ei ole niin löysä, voivat olla kokonaispainon kannalta eduksi.
- Miten moottori on suojattu ympäristön vaikutuksilta? → Täysiveristen ja ympäri vuoden ajavien E-MTB-intoilijoiden kannattaa valita vähintään IP56-suojausluokka moottorille (suojaa jopa voimakkaitalta vesisuihkuilta).
Täysjousitettu E-MTB – etu- ja takajousituksella
Kun pyöräilyssä puhutaan täysjousituksesta, sillä tarkoitetaan täysjousitettua pyörää, jossa on liikkuva jousitus edessä ja takana. Edessä on joustohaarukka ja takana jousituksen kääntöjärjestelmä jousitetuilla iskunvaimentimilla. Tämän rakenteen etuna on, että pyörät voivat liikkua lähes riippumattomasti rungosta ja kuljettajasta, jotta ne selviytyvät iskuista ja epätasaisesta maastosta. Myöskään esteen kohdatessa syntyvät voimat eivät siirry 1:1 pyörälle ja ajajalle. Ihanteellisessa tilanteessa ne absorboituvat mukavasti, kun pyörä säilyttää maakosketuksen. Tämä jousituskonsepti on jo pitkään ollut vakiintunut maastopyörille, ja se on täydellinen myös E-MTB: lle, koska jousitusta vaativa massa on suurempi sähköpyörän rungon, moottorin, akun ja ohjausyksikön lisäpainon seurauksena. Massajakauman – inertin jousitusmassan – ansiosta jousitus on jopa joissakin tapauksissa tehokkaampi kuin mitä saisit erittäin kevyillä täysjousitetuilla maastopyörillä ilman moottoria. Näiden ominaisuuksien ja usein tasaisemman ohjauskulman ansiosta täysjousitetut sähkömaastopyörät – edellyttäen, että niissä on riittävästi joustoliikettä – tarjoavat hyvän maakosketuksen myös epätasaisilla poluilla ja alamäessä. Ajaja rasittuu vähemmän ja pystyy keskittymään ohjaamiseen ja jarrutukseen.
Missä on valoa, siellä on myös vähän varjoa. Täysjousitetuilla sähkömaastopyörillä on yleensä paljon korkeampi lähtöhinta kuin jäykkäperäisillä sähkömaastopyörillä, ja jousituksessa on enemmän mahdollisuuksia mennä pieleen.
Jäykkäperäiset sähkömaastopyörä – kevyempi ja edullinen
Jäykkäperäisessä sähkömaastopyörässä on täysjousitetusta sähkömaastopyörästä poiketen jäykkä ketjunpidin ja joustohaarukka. Joustohaarukka tekee etuakselista liikkuvamman ja vaimentaa iskuja. Vähemmän monimutkainen design alentaa lähtöhintaa ja tarkoittaa, että jäykkäperäiset sähkömaastopyörät ovat joskus kevyempiä jopa samoilla runkomateriaaleilla. Tämä tekijä vaikuttaa suotuisasti käsiteltävyyteen ja toimintamatkaan. Takajousituksen puute tekee jäykkäperäisistä sähkömaastopyöristä sopivampia käytännölliseksi arjen monitoimipyöräksi: se on siisti sähköpyörä kaupunkiympäristöön tai maaseutuympäristöön, ja sopii tarvittaessa myös kohtuulliseen maastokäyttöön.
Jos kuitenkin tarkastellaan sähkömaastopyöräilyä vuoristossa, jossa on jyrkkiä alamäkiä, kivisiä osuuksia, puiden juuria, hyppyjä, pudotuksia ja niin edelleen, se voi äkkiä olla liikaa jäykkäperäisen sähkömaastopyörän jousitukselle, ajajasta puhumattakaan. Tämä johtuu ensinnäkin siitä, että jousen liikerata on rajallinen (yleensä enintään noin 120 mm) ja toiseksi suuremmasta jousittamattomasta massasta. Nopeat peräkkäiset esteet tai kuopat muodostavat valtavia voimia jousittamattomassa pyörässä, ja ne siirtyvät erittäin suoraan takapyörästä runkoon ja ajajaan. Pahin skenaario on, että E-MTB:si alkaa huojua hallitsemattomasti. Joissakin tapauksissa ajajien käsivarret saattavat olla niin kipeät (arm pump) loppuun mennessä, että he lopettavat polkuajamisen kokonaan.
Erityisesti sähkömaastopyörille tarkoitetut välineet ja lisävarusteet
Sähkömaastopyörien osat
BIKE24:n lähtötason E-MTB:t ovat vankkoja, ja ne on tarkoitettu tehokkaaseen ajoon haastavilla poluilla. Samalla niissä on myös paljon mahdollisuuksia pyörän osien päivityksiin mekaanisilla, sähköisillä tai yksinkertaisilla komponenteilla. Koska myös sähkömaastopyörissä on kaikki moottorittomien maastopyörien ominaisuudet, samat viritysvaihtoehdot ovat myös saatavilla.
Alkaen sähköpyörien jarruista – tässä on ehdottomasti otettava huomioon ylimääräinen paino. Paremman jarrutustehon ja vakauden saavuttamiseksi suosittelemme esimerkiksi suurempia, halkaisijaltaan 203 mm jarrulevyjä. Tai jos haluat vielä enemmän viivettä ja parempaa annosteltavuutta, kokeile yhdistää suuri levy raskaaseen 4-mäntäiseen etupyörän jarrusatulaan. Jotkut jarrujen valmistajat tarjoavat myös erikoismalleja, joissa on moottorin katkaisukytkin jarruvivussa.
Jos järjestelmän paino (pyörä + ajaja + matkatavarat) voi helposti ylittää 100 kg:n rajan ja suurempia nopeuksia voidaan saavuttaa nopeammin, tämä lisää myös renkaiden vaatimuksia. Niiden on oltava vakaampia ja jäykempiä – silti niiden on oltava kestäviä. Jos kuvittelet nyt raskasta pyöräsarjaa, jossa on paljon paksuja pinnoja ja massiiviset vanteet, tulet yllättymään nykyaikaisten E-MTB renkaiden suorituskykytiedoista. Nämä renkaat ovat niin vakaat mutta silti niin kevyet verrattuna vastaaviin maastopyörävariantteihin, että niitä kutsutaan myös hybridimalleiksi.
Jousituksen, toisin sanoen haarukoiden ja iskunvaimentimien osalta suosittelemme, että tarkistat ensimmäisenä olemassa olevan kokoonpanosi. Hydraulisilla jousilla tämä tarkoittaa ilmanpaineen tarkistamista iskunvaimenninpumpulla ja paineen korjaamista tarvittaessa. Useimmat valmistajat laativat optimoituja painetaulukoita erityisesti E-MTB:ille. Jos pyörän käsiteltävyys on huono ja jousitus tuntuu liian kovalta sen jälkeen, ilmatilavuuden säätöpala (token) saattaa olla hyödyllinen. Harvinaisempien teräsjousitettujen haarukoiden ja iskunvaimentimien kanssa suosittelemme kokeilemaan kovempia jousia.
Jos haluat mieluummin yleensä jäykemmän haarukan tai iskunvaimentimen, jossa on enemmän asetuksia, sinun kannattaa valita iskunvaimentimien jousitusalueet ja joustohaarukat, jotka on erityisesti suunniteltu sähkömaastopyörille.
Toinen tärkeä teema kaikenlaisille sähköpyörille on, mitä renkaita käyttää. Suuremman painon ja nopeamman kiihtyvyyden vuoksi ne kuluvat enemmän. Lisäksi asentamalla taitettavat renkaat voit nopeasti ja edullisesti poistaa muutaman gramman pois pyörästäsi tehdasasennettuihin renkaisiin verrattuna. Renkaissa, joita voit ostaa pyöränosamarkkinoilta, on mallin lisätiedot, kuten E-25, E-50, E-MTB, EMC tai E-Ready. Jos E-MTB:n tai S-pedelecin huippunopeus on jopa 45 km/h, osta renkaat, joissa on ECE-R75-testimerkki.. Se pitää sinut turvallisella pohjalla.
Yleisesti ottaen sähkömaastopyörien nuppirenkaissa, jotka ovat usein muutenkin vahvistettuja, on yleensä tukevampi runko, kestävämmät sivuseinämät ja parannettu pistosuojaus kulutuspinnassa.
Entä vaihdevälitysalueen ja vaihteiston osien painon vähentäminen asentamalla uusi vaihteisto – voitko tehdä sen myös E-MTB:hen? Kyllä, se on mahdollista, koska useimmissa sähkömaastopyörissä on tavallinen vaihteenvaihtaja. Yksittäiset valmistajat tarjoavat kuitenkin myös erikoisvaihteistokomponentteja, jotka on suunniteltu erityisesti E-MTB:ille, mukaan lukien rataspakka, jossa on vähemmän vaihteita, vakaampi vaihteisto ja vaihdevivut, joissa on vain yksi vaihteenvaihto yhdellä napsautuksella. Sen ideana on eliminoida ketjuvauriot, jotka johtuvat lisääntyneestä vaihteiston rasituksesta ylämäkeen ajettaessa moottorin ylimääräisen tehon seurauksena. Vinkkejä toimittajilta: Paras tapa vähentää rasitusta itseltäsi ja E-MTB-voimansiirtojärjestelmältäsi on käyttää koko voimansiirtoaluetta ja saavuttaa 70 rpm tai suurempi poljintiheys.
Kuten normaalissa pyörässä, polkimet ovat toinen tehokas tapa vähentää moottoroidun maastopyörän painoa. Ontosta taotusta alumiinista tai vielä kevyemmästä hiilikuidusta valmistetut jälkiasennettavat kampivarret ovat saatavilla erilaisiin kampiakselin kiinnikkeisiin. Niiden vaihtaminen itse E-MTB:hen on suhteellisen helppoa. Varmistaaksesi, että kaikki sopii muista tarkistaa moottorisi kampistandardi. Voit myös mukauttaa sähkömaastopyörän eturatasta tavallisella 104 mm:n 4-haaraisella eturattaalla.
Lopuksi muutama sana pyörän ohjaamon ja istuinalueen osista. Kuten moottorittomassa maastopyörässä, paras tapa saavuttaa painonsäätöetuja on käyttää hiilikuitu- tai jyrsittyjä alumiiniosia.
Voit säästää nopeasti melko paljon painoa hiilikuituisella ohjaustangolla ja satulatolpalla, kevyellä satulalla, jossa on puristin sekä alumiinisella etujousituksella. Pyöräsi erottuu varmasti joukosta visuaalisesti myös räätälöityjen osien avulla. Kun valitset kevyitä komponentteja, sinun on tarkistettava valmistajan painosertifikaatti ja se, onko ne hyväksytty sähköpyöräkäyttöön.
VAROITUS: Lisenssin vaativat sähkömaastopyörät lakkaavat olemasta tieliikenteeseen sallittuja, jos vaihdat osia, kuten jarrut, jousitusosat, renkaat tai jopa rungon osiin, joiden käyttöä ei ole hyväksytty. Jos sinulla on kysyttävää, suosittelemme ottamaan yhteyttä E-MTB:n valmistajaan.
Mitä tarvitsee tietää sähköpyörien voimansiirtojärjestelmistä?
Myös sähköpyörän voimansiirtojärjestelmää voidaan säätää. Jos päivittäisissä olosuhteissa tasaisesti avustettu toimintamatka on noin 40 kilometriä, lisäakku – jota kutsutaan myös kantaman pidentäjäksi – on monelle sähkömaastopyörän käyttäjälle kiinnostavin lisävaruste. BIKE24-myymälästä löydät lukuisia myymiimme sähköpyöriin ja niiden voimansiirtojärjestelmiin sopivia akkuja.
Monet nykyiset vaihto- tai lisäakut ovat myös yhteensopivia aiempien vuosimallien pyörien kanssa ja tarjoavat suuremmat energiatiheydet, vaikka niiden rakenne on sama. Koska pääakun kanssa samankokoinen lisäakku kasvattaa kannettavaa painoa ja vie paljon tilaa repussa, sähkömaastopyörien valmistajat tarjoavat myös monipuolisia vaihtoehtoja. Yksi näistä on tilaa säästävä ja kevyt kantaman pidentäjä, joka on vesipullon muotoinen. Tämä säästetty tila tietysti tarkoittaa, että pienemmän lisäakun tarjoama kantama on lyhyempi. Jos haluat teoriassa kaksinkertaistaa toimintasäteen tai parhaassa tapauksessa moninkertaistaa sen entisestään, tarvitset maastopyörän, joka tukee kahden akun käyttöä samanaikaisesti. Runkoon huomaamattomasti integroidun akun lisäksi näissä sähkömaastopyörissä on yleensä myös pidike toiselle akulle. Tämä liitetään järjestelmään latauspistokkeen kautta. Sähköpyörän voimansiirtojärjestelmät käyttävät usein ensin lisäakkua. Näytössä tai akussa ilmoitettu toimintamatka perustuu toisen akun tilavuuteen – ei molempien akkujen yhdistettyyn tilavuuteen.
Mikä muu vaikuttaa E-MTB:n kantamaan?
- valittu moottorin avustustaso ja määritelty huipputeho
- maasto-olosuhteet
- kuljettajan tai järjestelmän paino
- nopeudet ja niiden osuus 25 km/h asti
- lämpötila
- käynnistysten/pysähdysten määrä
- kuljettajan poljinteho
Jos tiedät jo ennen sähkömaastopyörän ostamista, että tulet tekemään sillä pidempiä tai jopa useita päiviä kestäviä pyöräretkiä ilman virtalähdettä, on suositeltavaa tilata samalla oikea akku. Suosittelemme myös pikalaturin hankkimista usein ajaville pyöräilijöille ja kotitalouksiin, joissa on useita sähköavusteisia MTB-pyöriä samalla voimansiirtojärjestelmällä.
Kuten kaikissa nykyaikaisissa elektronisissa järjestelmissä, tiedolla ja käyttöliittymällä on suuri rooli sähkömaastopyöräilyssä. Pyöräilijä on ajon aikana toistuvasti vuorovaikutuksessa tietojen kanssa ajotietokoneen ruudun sekä nopeudensäätimen välityksellä. Siinä missä perusnäyttöihin tulee näkyviin tietoa vain pyöräilyasetuksesta, nopeudesta, kantamasta ja jäljellä olevasta akkukapasiteetista, hienostuneemmat sähköpyörän näytöt kykenevät paljoon muuhunkin. Nykyiset sähköpyörien ajotietokoneet ovat muun muassa usein yhdistettävissä sykemittareihin ja muihin älylaitteisiin, ja puhelimen avulla voit esimerkiksi ohjata vaihteistoa tai käyttää karttasovellusta navigaattorina. Moottorin toiminnat ovat myös ohjailtavissa avustustasosta ja maksimitehorajosta aina kiihdytysherkkyyteen ja muihin säätöihin. Erilaisten ominaisuuksien ansiosta voit lisäksi esimerkiksi tehdä ohjelmisto- tai sovelluspäivityksiä, saada push-ilmoituksia ajon aikana, jakaa livetilanteesi sosiaalisessa mediassa ja käyttää ongelmatilanteissa diagnostiikkatoimintoja.
Parhaat sähkömaastopyöräilyn lisävarusteet
Kaikilla pyöräilylajeilla on omat erityiset varusteensa, maantiepyöräilijöiden tiukasti istuvista kilpa-asuista maastopyöräilijöille tarkoitettuihin tukeviin polkimiin.
Ei siis ole yllätys, että voit ostaa myös erityisesti sähkömaastopyöräilyyn tarkoitettuja lisävarusteita. Aloitetaan tärkeimmistä asioista: pyöräilijän suojasta. Suuremmat nopeudet ja pidemmät jarrutusmatkat tarkoittavat myös sitä, että päähän ja vartaloon voi kohdistua suurempia iskuvoimia, jos kaadut. Tietyissä sähkömaastopyöräilykypärissä on yleensä päähän alemmas istuva kuorirakenne, joka on vahvistettu tavanomaisten ominaisuuksien ohella. Kypärä vaaditaan ajettaessa sähkömaastopyörällä moottoriavusteisella nopeudella 45 km/h asti Isossa-Britanniassa.
Mielestämme kannattaa hankkia myös erityinen E-MTB-polkureppu. Tavallisten juomarakko-osastojen lisäksi niissä on myös ylimääräiset sisätaskut toisen akun (toimintasäteen pidentämiseen) ja näytön kuljettamiseen ja suojaamiseen. Hinnat alkavat noin 2 000 eurosta, joten käytännöllisistä paketeistamme löytyy myös E-MTB:n korkeaan arvoon sopiva lukko. Monet nimekkäistä valmistajista valmistavat nykyään muunnelmia, jotka aiheuttavat melua varkaiden karkottamiseksi.
Eivät pelkästään varkaat pidä pimeässä liikkumisesta, vaan myös monet E-MTB-harrastajat pitävät todella jännittävistä yöajoista. Mikä olisikaan siis parempi idea kuin varustaa E-MTB polkuvaloilla. Hienoa on se, että voit kytkeä etuvalon ja myös takavalon liikenteessä käytettäväksi pyörän sähköjärjestelmään, jotta siitä tulee pysyvä, voimansa E-MTB-moottorista saava ominaisuus. Lisäksi saatavilla olevat sähköpyörän valot ovat kirkkaita ja tiekäyttöön lisensoituja. Et tarvitse raskasta napadynamoa tai klipsivalojen lataamisen vaivaa. Lamput voidaan yksinkertaisesti liittää joihinkin moottoreihin 6 tai 12 voltin portin kautta, mutta muuten polkupyörämekatroniikkainsinöörin on avattava moottori ja aktivoitava ohjelmistotasolla. Ystävällinen BIKE24-asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua nopeasti ja helposti, jos sinulla on kysyttävää E-MTB:hesi sopivimmasta valaistuksesta.
Mahdollisten lisävarusteiden luettelo on pitkä. BIKE24-kaupasta löydät kaikki oikeat osat ja varusteet E-MTB:iin käyttämällä hakutoimintoa tai katsomalla E-PYÖRIEN osaluokasta. Yksittäisissä luokissa on helppo suodattaa tiettyjä sähköpyörätarvikkeita.
Meillä on viimeinen salainen vinkki keskimoottorillisen E-MTB:n omistajille: jos lähdet pyöräilemään kaikissa sääolosuhteissa ja kaikissa maastoissa ja käytät sitä väärin, tarvitset ehdottomasti jotain moottorisi suojaamiseksi. Löydät oikean pohjapanssarin useisiin moottoreihin ottamalla yhteyttä valmistajaan. Voit myös harkita neopreenisuojaa moottorisi suojaamiseksi vedeltä ja lialta.
Osta parhaat sähkömaastopyörät BIKE24:stä
Verkkokaupassamme listaamme aina parhaat uudet E-MTB-tuotteet huippumerkeiltä kuten Cube, Specialized, Cannondale, Focus, Scott, Giant ja Santa Cruz.
Kaikkiin jäykkäperäisiin ja täysjousitettuihin sähkömaastopyöriimme on asennettu moottori keskelle, ja löydät oikean pyörän mihin tahansa lajiin, kuten polkuajoon tai enduroon.
Varmistaaksemme, että löydät tarpeisiisi sopivan mallin täältä BIKE24:stä, olemme koonneet yhteen tärkeimmät runko- ja varusteluominaisuudet:
Lähtötason pyörät
- Yleensä E-MTB:t, joissa on jousittamaton alumiinirunko, joustohaarukat ja kiinteät komponentit
- monipuolinen, runsaasti lähtötason hauskuutta poluille poljinavustusmoottoreiden ansiosta, joiden nimellisteho on usein 250 wattia
- hintaluokka alkaen noin 2 000 €
- melko hyvä avustettu toimintamatka akkujen ansiosta, joiden kapasiteetti on n. 500 Wh, mutta paljon parantamisen varaa keskitason ja premium-tuotteissa → toimintasäteen pidentäjä
- runko ja lisävarusteet ovat yleensä raskaita ja erityisen vankkoja, voimansiirtoalue voi joskus olla rajoittava huonon porrastuksen vuoksi, jousitus usein vain edessä ja joustoliike noin 120 mm → runsaasti virityspotentiaalia
Keskihintaiset sähkömaastopyörät
- BIKE24:n keskihintaiset E-MTB:t alkavat noin 3 500 eurosta
- kaikella tällä rahalla saat todellisen tarjouksen polku-, enduro- ja jopa alamäkiajoon
- suurin osa niistä on suunniteltu täysjousitetuksi runkokonseptiksi
- monet rungot on valmistettu alumiinista, mutta muutama on myös valmistettu korkealaatuisesta kevyestä materiaalista, hiilikuidusta
- 1x12-nopeuksiset vaihteistot kaikissa malleissa laajalla vaihdevalikoimalla ja syvempi jousitus, jossa on pidempi joustomatka käyttötavasta riippuen
- 250–450 watin moottorit tarjoavat runsaasti työntövoimaa kaikissa tilanteissa pienen kokonaispainon ansiosta.
Sähkömoottorilliset premium-maastopyörät
- kevyet hiilikuiturungot ovat pääosassa premium-sähkömaastopyörissä
- vain täysjousitettuja pyöriä maksimaalisen mukavuuden takaamiseksi
- korkealaatuiset, paino-optimoidut mekaaniset ja jopa sähköiset vaihteistokomponentit
- yli 10 000 € maksavissa huippumalleissa on hiilikuitua myös pyörissä ja kiinnikkeissä
- kevyet, tehokkaat joustohaarukat ja iskunvaimentimet
- pienen kokonaispainon ansiosta voit joskus hankkia pienempiä akkuja, jotka silti pystyvät suurempiin toimintasäteisiin ja avustustehoon (250 - 450 wattia)
- tai suuremman kapasiteetin akkuja, jotta voit pyöräillä vielä pidempään nauttien sähkömaastopyörästäsi
- tämän luokan kevyimmät täysjousitetut sähkömaastopyörät painavat alle 20 kg.
Oletko valinnut tietyn mallin ja olet valmis tilaamaan? Hienoa, joten seuraava vaihe on oikean rungon koon valinta.
Voit käyttää runkokoko-opastamme selvittääksesi, minkä koon tarvitset myös sähkömaastopyörään. Löydät linkin pyörätuotesivulta hinta-osion alta.
Tilausprosessin aikana tarjoamme sinulle myös mahdollisuuden ottaa yhteyttä pätevään huoltoinsinööriimme. Sinun tarvitsee vain valita ostoneuvojen alla sijaitseva ruutu ”Kyllä, haluaisin käyttää ilmaista neuvontapalvelua”.
Jos tarvitset tukea ennen tilauksen tekemistä, voit ottaa yhteyttä asiantuntevaan BIKE24-asiakaspalvelutiimiimme.
Sähkömaastopyörien rahoitus- ja leasingsuunnitelmat
Oletko vaikuttunut E-MTB:n tarjoamasta lisäarvosta yksilöllisenä urheiluvälineenä, mutta budjettisi ei kestä kustannuksia? Ei hätää, saat helposti unelmiesi pyörän laatimalla rahoitussuunnitelman,, jonka maksut ovat edulliset.
Asutko Saksassa? Siinä tapauksessa voit hakea 0 % rahoitusta (6-12 kuukauden ajalle) E-MTB:llesi. Tuotekuvauksen vierestä löydät mallirahoitussuunnitelmamme ja kaikki sen laatimiseen tarvitsemasi tiedot. Jos sinulla on kysyttävää, voit puhua BIKE24-huoltotiimimme kanssa luottamuksellisesti.
Sähkömaastopyörä on täydellinen tapa löytää rauhaa ja hiljaisuutta kaukana työsi aiheuttamasta arkisesta stressistä, mutta se sopii erittäin hyvin myös pyöräilyyn töihin ympäri vuoden. Eikö olisikin hienoa, jos työnantajasi tukisi sinua tällaisessa kestävässä hankinnassa? Monet yritykset tekevät tätä jo pyöräile töihin -leasing-järjestelmän muodossa. Ehkä sinunkin; se kannattaa aina tarkistaa HR-osastoltasi.
BIKE24:llä on yhteistyösopimus JOBRAD GmbH:n kanssa. Jos työnantajasi on liittynyt tähän järjestelmään, mikään ei estä pyörän vuokrausta.
Kuinka E-MTB:ni toimitetaan?
Moottoriavusteiset maastopyörät ovat todella erikoisia, kun puhutaan teknologiasta ja hinnasta. Tästä syystä ne esittävät myös työpajatiimillemme muutamia erityisvaatimuksia esikokoamisen suhteen. Tavallisten asioiden, kuten vaihteiden ja jarrujen, ohella sertifioidut sähköpyörämekatroniikka-insinöörimme testaavat myös sähköisen voimansiirron toiminnan ja suorittavat ohjelmistopäivityksen. Kun pyörä on koottu, E-MTB viedään koeajelulle logistiikkakeskuksen ympärille.
Kun kaikki on asennettu, sähkömaastopyöräsi siirretään erityiseen kuljetuslaatikkoon polkimet irrotettuina ja ohjaustanko kierrettynä, aivan kuten kaikki muutkin BIKE24:n toimittamat kokonaiset pyörät. Akku on esiladattu ja pysyy pyörässä, mikä on kätevää säilytyssyistä.
Kun kaikki on valmisteltu näin hyvin, voimme varmistaa, että unelmiesi E-MTB luovutetaan rahtiedustajallemme mahdollisimman nopeasti, kun logistiikkatiimimme on pakannut sen asianmukaisesti. Varmistaaksemme, että uusi unelmapyöräsi saapuu etuovellesi oikeaan aikaan, rahtiedustajamme ottaa sinuun yhteyttä ennen toimitusta varman toimitusajan järjestämiseksi.