Uuden pyörän tilaaminen verkossa: Nopea toimitus ja helppo kokoaminen
Viimeiset asennusvaiheet onnistuvat kotona nopeasti ja vaivattomasti!
Haluatko ostaa pyörän BIKE24:n verkkokaupasta, muttet tiedä, mitä sinun tarvitsee pyörällesi tehdä kun se on tuotu kotiovellesi? Ei hätää, meidän tarkasti laaditut kokoonpano-ohjeemme auttavat jopa täysiä aloittelijoita kokoamaan pyörän loppuun vain kolmessa askeleessa. Tämän helppouden salaisuus piilee siinä, että ammattiasentajamme kokoavat pyörät lähes valmiiksi jo ennen niiden varastoimista. Testaamme lisäksi kaikki pyörien toiminnot ennen lähettämistä, jotta pääset polkaisemaan matkaan heti viimeisten asennusvaiheiden jälkeen. Jos unelmapyöräsi on juuri löytänyt tiensä kotiin, on aika laittaa se ajokuntoon!
Mekin haluamme päästä pyörän selkään niin pian kuin mahdollista. Tässä on pieni vinkki: alla olevista pyöräsymboleista näet, mitkä vaiheet ohjeissa ovat sinun pyörätyypillesi relevantteja.
1. Valmistelut – jännitys tiivistyy!
Asennus- ja säätötyökalut
Poljinavain tai 15 mm kiintoavain; 4 mm, 5 mm, 6 mm ja 8 mm kuusiokoloavaimet; T25 torx -ruuvimeisseli; sakset tai sivuleikkurit.
Suositus: momenttiavain ja sopivat kärjet auttavat takaamaan turvallisuuden ja suojelemaan herkkiä osia.
Ota seuraavaksi ulos mahdollinen lisäosalaatikko (sisältää esim. polkimet, ohjekirjan tai takuukortin).
Viimeiseksi voit ottaa pois pehmustemateriaalit ja taittaa paketin valmiiksi rei'itetyn sivun.
Ota pyörä ulos paketista
Paketin taitetun sivun ansiosta sinun ei tarvitse nostaa pyörää korkealle.
Jos pyöräsi on erityisen painava, esim. sähköpyörä, pyydä toista henkilöä auttamaan pyörän nostamisessa.
Irrota kuplamuovit
Nyt on aika käyttää saksia tai sivuleikkureita.
Leikkaa varovasti teipit tai nippusiteet emäputkesta, satulasta ja rungosta.
Poista suojakalvo.
Huomio: ohjaustanko on kiinnitetty vaakaputkeen. Ole siis varovainen ettet leikkaa vaijereita tai letkuja.
2. Asennus – yksinkertaista mutta tärkeää hyvän ajokokemuksen takaamiseksi
Asenna ohjaustanko
Löysennä ensin ohjainkannattimen pultit 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavaimella tai T25 torx -ruuvimeisselillä.
Aseta ohjaustangon keskiosa (paksumpi kohta) ohjainkannattimeen niin, että sen merkinnät osoittavat ajosuuntaan.
Kiinnitä seuraavaksi ohjainkannattimen kansi takaisin paikoilleen ja kiristä sen pultit niin, että voit edelleen kääntää ohjaustankoa helposti.
Hiilikuituosat: tarkista, että kiristysosien välissä on asennusrasvaa. Jos ei ole, voitele tarpeen mukaan.
Varmista, että ohjaustanko on oikein keskitetty.
Useimmissa ohjaustangoissa on tähän hyödylliset merkinnät.
Muussa tapauksessa: ohjaustangon paksun kohdan kuuluu ulottua ohjainkannattimen kiristimestä sen vasemmalle ja oikealle puolelle yhtä paljon.
Kiristä ohjainkannattimen mutterit 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavaimella tai T25 torx -ruuvimeisselillä.
Kiristä pultteja (yleensä 4 kpl) tasaisesti ja ristikkäin (ala-vasen ja ylä-oikea, ala-oikea ja ylä-vasen).
Jos et näe “No-Gap” -tarraa, varmista, että ohjainkannattimen ja sen kuoren väliin jää tasainen väli.
Asenna polkimet
Huomioithan: polkimien sisältyminen pakettiin riippuu pyörämallista.
Kiinnitä ensin vasen poljin vasemaan kampeen.
Kammen ja polkimen tarkoitettu puoli on merkitty molempiin osiin samanvärisellä pisteellä.
Kiinnitä seuraavaksi oikeanpuoleinen poljin oikeaan kampeen.
Myös näissä on vastaavat värimerkinnät.
Kiristä polkimet
Käytä polkimen akseleihin poljinavainta tai tyypistä riippuen 6 mm tai 8 mm kuusiokoloavainta.
Kiristä akselit ajosuuntaa kohti valmistajan suosittelemalla vääntömomentilla, joka on yleensä 30 Nm.
Asenna satulatolppa ja satula
Avaa satulatolpan kiristin sen pikalukosta tai kääntämällä kiristimen ruuvia vastapäivään 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavaimella tai T25 torx -ruuvimeisselillä.
Nosta satulaa suurin piirtein lantion korkeudelle ja kiristä satulatolppaa kohtuullisen tiukalle.
Voit yleensä myös säätää satulan kallistuskulmaa ja asentoa edemmäs tai taaemmas. Näiden säätäminen onnistuu satulan alapuolella 5 mm tai 6 mm kuusiokoloavaimella tai T25 torx -ruuvimeisselillä.
Asenna etukiekko
Poista ensin läpiakseli tai pikalinkku sekä jarrun kuljetuslukko. Älä vedä jarruvivusta tämän jälkeen!
Työnnä seuraavaksi pikalinkku tai läpiakseli haarukanpäiden ja kiekon navan läpi.
Kiristä pikalukolliset akselit niin, että lukon vipuun kohdistuu hieman painetta ja se voidaan sulkea kokonaan haarukan alaputkea vasten kohtuullista voimaa käyttämällä.
Jos akseli on täysin pultillinen, kiristä se 6 mm kuusiokoloavaimella ja varmista se momenttityökalulla.
Jos pyöräsi on enduro- tai alamäkipyörä, sinun saattaa tarvita myös kiristää haarukanpäiden kiristyspultit 5 mm kuusiokoloavaimella.
3. Säädöt – loppumetreillä ollaan!
Säädä maantiepyörän ohjaustangon kulmaa
Käännä ohjaustankoa ylös- tai alaspäin niin, että yletät vaihde- ja jarruvipuihin helposti.
Tarkoitus on, että yletät ohjaustangon kahvoihin kumartamatta selkääsi ja liikuttamalla vain lonkkaasi.
Rennot ranteet ajaessa auttavat verenkiertoa.
Säädä suoraa ohjaustankoa
Käännä ohjaustankoa ylös- tai alaspäin, jotta yletät vaihde- ja jarruvipuihin helposti.
Parhaassa tapauksessa pystyt käyttämään kaikkia vipuja sormenpäilläsi.
Rennot ranteet ajaessa (sormenpäät yhdessä linjassa käsivarsien kanssa) auttavat verenkiertoa.
Säädä satulan korkeutta
Pue päällesi shortsit tai muut housut sekä kengät, joita haluat pyöräillessäsi pitää päällä, ja nouse pyörän selkään.
Laita kantapääsi polkimille.
Kun kampi on ala-asennossa (poljin on alimmillaan), jalan kuuluu olla täysin ojennettuna.
Jos tämä onnistuu vain kallistamalla lantiota sivusuuntaan, satulaa pitää laskea alemmas.
Lisää vinkkejä löydät ergonomia-aiheiselta sivultamme.
Kokoamme pyörät lähes valmiiksi jo ennen lähettämistä
Kun tilaat pyörän BIKE24-verkkokaupasta, saat sen lähes ajovalmiina. Huolehdimme ennen pyörän lähettämistä useimmista asennusvaiheista. Säädämme esimerkiksi vaihtajaa, voitelemme ja säädämme ohjainlaakeria sekä varmistamme, että kaikki pultit ovat varmasti tarpeeksi kireällä. Saamme näin toimitettua sinulle pyörän, joka on melkein valmiiksi koottu. Selitämme seuraavassa osiossa hieman tarkemmin, miten esivalmistelemme uuden suosikkipyöräsi.
Asennusvaiheiden määrä ja järjestys vaihtelevat pyörämallista toiseen. Esivalmistelemme pyörät muun muassa:
tarkistamalla ja keskittämällä kiekot
tarkistamalla ohjainlaakerin voitelun ja säätämällä sen liikkumavaraa
säätämällä pyörän jarruja ja tarvittaessa lyhentämällä jarruvaijereita
konfiguroimalla tarvittaessa pyörän vaihteiston (etu- ja takavaihtajan)
säätämällä jousitusta (vakiosäätö 85 kg pyöräilijälle)
varmistamalla kaikkien ruuvien ja pulttien tiukkuuden sekä niiden yhteensopivuuden kaikkien komponenttien kanssa
asentamalla satulan satulatolppaan ja säätämällä sen vaaka-asentoon
Lopuksi tallennamme runkonumeron tietoihimme ja teemme vähintään kaksi erillistä testiajoa.
Sitten lähetämme pyörän sinulle. Lopulliset askeleet on helppo tehdä, eli saat pyöräsi nopeasti täysin valmiiseen kuntoon ilman aiempaa kokemusta – oli se sitten maantiepyörä, maastopyörä tai jokin muu.
Sähköpyörän kokoonpano ja akun ensimmäinen lataus
Kokoamme myös sähköpyörät lähes valmiiksi ja tarkastamme ne huolellisesti. Tarkistamme muun muassa sähköjäjestelmän toiminnot, moottorin tehotasot, poljinavustuksen, valot, näytöt ja painikkeet. Teemme myös tarvittavat ohjelmistopäivitykset.
On tärkeää ladata sähköpyörän akku oikeaoppisesti, jotta akku toimii pitkään. Siksi varmistamme BIKE24:ssä, että varastoitujen sähköpyörien akkuja ja niiden varaustasoa käsitellään kestävällä tavalla. Lataamme akkuja säännöllisesti valmistajan ohjeiden mukaisesti, joka auttaa maksimoimaan tuotteen eliniän. Kun tilaat sähköpyörän, se toimitetaan sinulle 50 % akun varauksella. Latauslaite on totta kai myös osa pakkausta.
Näin pyöräsi paketoidaan toimitusta varten
Jotta laaja valikoimamme erimallisia ja erikokoisia pyöriä on valmiina lähetettäväksi varastostamme – ja jotta sinä voit viimeistellä pyöräsi kokoamisen ongelmitta – pakkaamme kaikki pyörät runsain pehmustein erityisiin luonnonystävällisiin paketteihin. Koska pakettimme on suunniteltu hyvin tarkasti oikeisiin mittoihin, lähes kaikissa pakkaamissamme pyörissä on valmiiksi asennetut kiekot, satulatolppa ja satula. Yleensä irrotamme ainoastaan ohjaustangon, jonka pakkaamme myös huolellisesti ja kiinnitämme nippusiteillä pyörän vaakaputkeen.