Rohloff Speedhub 500/14 CC DB, jossa on ulkoinen vaihteenohjaus, 4-reikäinen erikoisjarrulevyn kiinnitys CC-akselilevyllä varustetussa versiossa pikalukitusta varten ja vakiorunko, jossa on pystysuuntaiset pudotusaukot (ks. luonnos) ilman ketjun kiristysmahdollisuutta. Toimitukseen sisältyy ketjun kiristin, pitkä vääntövarsi, ulkoinen vaihteenohjain, vaihteenvaihtaja ja vaihdevaijerit.
Ulkoisen vaihteenohjaimen kanssa vaihteenohjausvaijerit kulkevat yhtäjaksoisesti vaihteenohjaimesta vaijerilaatikkoon. Siksi erillistä vaijerin vastakappaleen pidikettä ei tarvita. Navan ohjaus tapahtuu vaijerilaatikon ja navan päälle asennetun vaihteenvaihtokotelon kautta. Vaijerilaatikko voidaan irrottaa vaihteenvaihtokotelosta, jolloin pyörän irrottaminen on nopeaa ja helppoa. Akselilevyjen reikäkuvio mahdollistaa vaihteenohjauksen yksilöllisen säädön 30°:n askelin. Tämä tarkoittaa, että optimaalinen vaihteensiirtovaijerin reititys voidaan saavuttaa lähes kaikkiin runkomuotoihin.
Rohloff Speedhub 500/14 on kehitetty sekä ammattilais- että vapaa-ajanpyöräilijöille. Korkea luotettavuus, optimaaliset vaihteenportaat, laaja kokonaisvälityssuhde 14 vaihteen ansiosta, lähes huoltovapaa ja erittäin yksinkertainen käyttö ovat keskeisiä ominaisuuksia. Alhainen paino ja korkea hyötysuhde eivät jätä toivomisen varaa. Kapseloitu vaihteisto takaa pitkän käyttöiän myös äärimmäisissä olosuhteissa. 14 vaihteen tasainen, 13,6 %:n porrastus antaa kuljettajalle mahdollisuuden ajaa aina optimaalisella suorituskykytasollaan. Yhteensä 526 %:n kokonaisvälityssuhde takaa oikean vaihteen jokaiseen ajotilanteeseen. Puhdas ajamisen ilo on taattu. Speedhub 500/14 -vaihteen välityssuhdealue voidaan mukauttaa tiettyihin ajo-olosuhteisiin valitsemalla ketjupyörä ja ketjupyörä (ketjusuhde). Vaihteistonavan mukana toimitetaan vakiona 16-hampainen ketjupyörä. Seuraavat hammaslukumäärät ovat saatavana lisävarusteena: Lisävarusteena on saatavana 13-, 15- ja 17-hampaiset ketjupyörät.
Vaihteiston napaa käytetään kiertokytkimellä, joka ohjaa napaa erillisellä vaijerilla sekä ylös- että alaspäin vaihtamista varten. Toisin kuin kaikissa aiemmissa vaihteensiirtojärjestelmissä, vaihteita ei ole indeksoitu vaihdevivussa vaan suoraan vaihteistossa, jotta kuluminen ja säätö olisivat mahdollisimman vähäisiä.
Huomautus: Rohloff Speedhub 500/14 -vaihteiston ketjusuhde (esim. 42/16) muuntaa kampiakselin alhaisen kierrosluvun korkeaksi kierrosluvuksi navan ketjupyörässä ja vähentää vaihteiston tulomomenttia samalla suhteella. Vaihteiston ylikuormituksen välttämiseksi ketjusuhteet eivät saa laskea alle tiettyjen arvojen. Nämä ovat 40/17, 38/16, 36/15 ja 32/13. Navan pienin hammaspyörä vastaa siis kussakin tapauksessa vaihteiston välityssuhdetta 22/34. Suurempia ketjupyöriä voidaan käyttää rajoituksetta.
Rohloff Speedhub 500/14:n levyjarruversiossa on erityinen kotelon kansi ja ulkoinen vaijerinohjain. Kotelon kannessa on laippa, jossa on neljä kierteitettyä reikää M8x0,75 erityisten 4-reikäisten jarrulevyjen kiinnittämistä varten. Vain Rohloffin erikoisjarrulevyjä, joiden Rohloffin pulttiympyrän halkaisija on 65 mm ja keskihalkaisija 52 mm, voidaan käyttää.
Huomautus: Speedhub-navojen kehiin tarvitaan erityiset DD (2,0 / 1,8 / 2,0 mm) -puolat, joiden kaaren pituus on 2,9 mm, ja niitä saa vain suoraan Rohloffilta.
Materiaali: alumiininen navan runko
Lisäpaino: sis. kierrevaihtajan, pitkän vääntövarren, vaihteenvaijerit, ketjun kiristimen, vaijerin vastakappaleen.